Czasem zaglądam do zakładki, pokazującej hasła z Google, po jakich ktoś trafił na ten blog – i nie ulega wątpliwości, że singletrack to coś, co Was interesuje i chcielibyście o to zapytać. Starzy wyjadacze pewnie uśmiechną się pod nosem, ale każdy kiedyś zaczynał!
Singletrack – co to właściwie jest?
Singletrack, singiel, ścieżka, trasa – to synonimy określające po prostu wąską trasę rowerową w terenie leśnym. Nie ma wzorca idealnego singletracka, bo pojęcie powstało oddolnie w kulturze rowerzystów górskich i początkowo oznaczało wąską naturalną ścieżkę, którą ktoś uznał za atrakcyjną do jazdy. W związku z tym, możecie tak nazwać zarówno trasę leśną w Kampinosie, jak i kamienisty zjazd na nowowybudowanych Jeleniowskich Ścieżkach.
Czy to jest legalne?
To zależy. Wgryzając się w środowisko kolarskie, zaczniecie się powoli orientować, gdzie warto jeździć w Waszej okolicy. Od początku kolarstwa górskiego pojawiały się lokalne, niezalegalizowane miejscówki, gdzie sami kolarze-pasjonaci w wolnym czasie przecierali lub wręcz budowali trasy, które sprawiały więcej przyjemności z jazdy niż asfalt czy ubity szuter.
Kolejnym krokiem naturalnie było pojawienie się tego typu miejsc budowanych w porozumieniu z lokalnymi władzami: właścicielami terenu, leśnictwami. Zauważono potencjał turystyczny takiego centrum ścieżek – kolarze przyjadą z daleka, a przy okazji chętnie wydadzą pieniądze w hotelach i restauracjach.
Do dziś w równym stopniu istnieją miejsca z oficjalną siecią ścieżek, jak i z singletrackami niezalegalizowanymi. W tym artykule wymieniam miejsca oficjalnie udostępnione rajderom.
Centrum ścieżek a bike park – czym się różnią
Żadne z powyższych wyrażeń nie ma jeszcze swojego miejsca w Słowniku Języka Polskiego, więc często w kolarskim światku stosuje się te określenia wymiennie. Z grubsza rzecz biorąc, bike park zazwyczaj będzie bardziej skomplikowaną realizacją, z większą ingerencją w teren, większym zróżnicowaniem stopnia trudności tras, zagęszczeniem sztucznych przeszkód i często wyciągiem wywożącem rowerzystów do góry. Jest więc miejscem bardziej nastawionym na zjazdy.
Przykłady w Polsce to Bike Park Kasina, Szczyrk Enduro Trails by Trek, Czarna Góra.
Centrum ścieżkowe zazwyczaj będzie opierało się na trasach przypominających naturalne ścieżki w lesie, można się tam spodziewać tylko niezbędnej infrastruktury, takiej jak mapa czy kosz na śmieci, raczej nie znajdziecie tam wyciągu, a podjazdy będziecie pokonywać o własnych siłach. Często ma bardziej interwałowy charakter, czyli jedziecie zarówno w górę, jak i w dół. Centrum ścieżkowe to często także nazwa głównego punktu u zbiegu tras, gdzie znajdziecie mały sklepik bądź kawiarnię, myjkę rowerową i parking.
Przykłady to między innymi Babia Góra Trails, Singletrek pod Smrkiem w Świeradowie, Jeleniowskie Ścieżki czy Rabka Trails.
Ponieważ podział jest umowny, w ostatnim akapicie listuję wszystkie takie miejsca razem. Są to miejsca o bardzo różnym stopniu trudności. I wbrew temu, co napisałam wyżej, na przykład w Bike Parku Marcinka w Tarnowie nie ma wyciągu, a Enduro Trails by Trek w Szczyrku to bike park z wyciągiem. Tak dla zmyłki.
Jeśli jesteście zupełnie początkujący, może przyda Wam się ten wpis.
Singletrack savoir-vivre
Niezależnie, czy korzystasz z tajnego spotu, czy oficjalnej trasy, warto stosować się do kilku prostych zasad. Przede wszystkim, uszanuj pracę budowniczych, zarówno tych, za którymi stoi gmina i komercyjna działalność, jak i zajawkowiczów, którzy konstruują single w wolnym czasie. Nie zmieniaj trasy według własnych pomysłów, nie utrudniaj ani nie ułatwiaj jazdy. W miejscu, gdzie nawierzchnię łatwo uszkodzić, nie jeździj po deszczu czy w czasie roztopów. Jeśli miejscówka jest zamknięta na czas remontu lub zimy, nie strugaj wariata i nie właź za taśmy.
W oficjalnym centrum ścieżek po prostu stosuj się do regulaminu. Singletracki są najczęściej jednokierunkowe, ale bywają wyjątki od tej zasady – bądźcie na to wyczuleni. W miejscówkach znajdziecie zazwyczaj czytelne oznaczenia odnośnie trasy i przeszkód na nich występujących. Trasy są przeznaczone dla rowerzystów, ale zawsze trzeba zachować czujność, bo na ścieżce może pojawić się pieszy, leżący rajder lub dzikie zwierzę (kiedyś w Srebrnej Górze na trasę A wyskoczyły mi… muflony!).
Panuje zasada, że wolniejszy kolarz ustępuje na trasie miejsca szybszemu – jeśli to Wy jesteście szybsi, poproście głośno o przepuszczenie – a potem podziękujcie. Oczywiście wolniejszy zatrzymuje się w miejscu, które uzna za bezpieczne. Jeśli chcecie obejrzeć ficzer, czyli przeszkodę na trasie, ułóżcie rowery poza trasą. Nie blokujcie trasy, chyba że zdarzy się wypadek, a rannego nie da się ściągnąć na bezpieczne pobocze.
Pamiętajcie o oznaczeniach trudności tras:
- kolor zielony – trasa bardzo łatwa, przyjazna początkującym i dzieciom,
- kolor niebieski – trasa stosunkowo łatwa, ale może być szybka i jeśli to Wasz pierwszy raz, bądźcie bardzo ostrożni. W niektórych miejscach to już trasa niemal dla średniozaawansowanych rowerzystów,
- kolor czerwony – trasa dla średniozaawansowanych i zaawansowanych,
- kolor czarny – trasa bardzo trudna.
Warto zaznaczyć, że ta skala jest umowna i trasa na przykład niebieska w jednej miejscówce może być o wiele trudniejsza niż niebieska trasa gdzie indziej.
Co warto umieć?
Kiedy zaczniecie odwiedzać różne single, zorientujecie się szybko, że poziom ich trudności jest zróżnicowany – w gruncie rzeczy jednak warto na początek być obeznanym z podstawami jazdy na rowerze górskim. Na liście polskich singletracków i bike parków, którą zamieszczam poniżej, znajdziecie miejsca dla naprawdę początkujących, jak i dla bardziej zaawansowanych rajderów. Powinniście mieć opanowaną jazdę na stojąco ponad siodełkiem i panowanie nad prędkością.
Prostsze trasy będą miały często wyrównaną sztucznie nawierzchnię, ziemną lub żwirową. Na pewno szykujcie się na podjazdy i zjazdy oraz mniej lub bardziej ciasne zakręty. W trudniejszych miejscach pojawią się strome ścianki, korzenie, kamienie i sekcje wybudowanych przeszkód: stolików (usypanych na trasie pagórków do wybicia, przeskoczenia lub przejechania), gapów (dziur do przeskoczenia), wybić, hopek, dropów (uskoków), rock gardenów (kamiennych fragmentów), a także wyprofilowanych band na zakrętach.
Spotkacie się na pewno prędziej czy później z dwoma określeniami:
- trasa flow – czyli płynna, nastawiona na prędkość, z raczej wyrównaną nawierzchnią, choć pamiętajcie o różnicach poziomu trudności;
- trasa naturalna – tutaj nacisk położony jest na techniczne umiejętności pokonywania przeszkód, takich jak korzenie i kamienie.
Singletracki, bike parki i centra ścieżkowe w Polsce – lista
To najbardziej konkretna część tego wpisu, którą postaram się na bieżąco aktualizować. Z zasady wymieniam tylko i wyłącznie legalne miejscówki – jeśli przejdziecie już z poziomu kompletnego żółtodzioba do bardziej zaawansowanego użytkownika, naturalnie usłyszycie i o tych tajniejszych 😉
W tym miejscu bardzo serdecznie polecam Wam wpis Skadi na Grani o singletrackach w Sudetach – to imponujący i bardzo konkretny opis ścieżek z tego regionu!
Single tracki w Sudetach – lista
Na pewno nie zebrałam wszystkich miejscówek – dajcie znać w komentarzu, jeżeli w Waszej okolicy powstało coś nowego!
Małopolska:
- Kraków – Single Trail Dolina Sudołu
- Bike Park Marcinka
- Rabka Trails
- Babia Góra Trails (mój opis tutaj)
- PKL Mosorny Groń
- Kasina Bike Park (downhill/enduro)
- Słotwiny Arena
- Kluszkowce – CzorsztynSki (kilka słów o trasach znajdziecie w tym wpisie)
- Koninki Gravity Park (downhill)
- Palenica Bike Park
- Gorlickie Ścieżki
- Myślenice Singletracks (w budowie)
Górny Śląsk:
- Enduro Trails w Bielsku-Białej
- Szczyrk Enduro Trails by Trek
- Wisła Skolnity
- Góra Żar
- Bielszowice Trails
- Palenica Bike Park – Ustroń (downhill)
Dolny Śląsk:
- Sieć Singletrack Glacensis (mój opis tutaj)
- Trasy Enduro NS Bikes Srebrna Góra (enduro)
- Bike Park Czarna Góra-Sienna (enduro/downhill)
- Suliwoods
- Singletrack pod Smrkiem
- Pasmo Rowerowe Olbrzymy
- Kaczawskie Singletracki
- Singletrack Szklarska
- Złote Ścieżki
- Family Bike Park Zieleniec
- Singletrack Kotowice
- Singletrack Ząbkowice Śląskie
- Singletrack Jedlina-Zdrój
- Singletrack Strzelin
Podkarpacie:
- Biesiadka Trails Mielec
- Land of Loam (mój opis tutaj)
- Singletrack Cisna
- Fort Trails w Przemyślu
Świętokrzyskie:
Lubelskie:
Pomorze:
- Single w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym Big Foot Works (oficjalnie legalne!)
- Koszalin – Singletrack na Górze Chełmskiej
Warmia i Mazury:
Bonus – opis miejsc, które odwiedziłam u naszych południowych sąsiadów:
Które trasy są Waszymi ulubionymi? A może wolicie dzikusy? Albo po prostu – starą, dobrą jazdę po górskich szlakach?
Jeśli uważacie, że coś należy dodać do wpisu, dajcie znać w komentarzu!
Zdjęcie na okładce wpisu autorstwa Blondie on the Bike
Zobacz też:
Super wpis, dzieki i proszę o więcej dla początkujących 😉
Na liście Podkarpacie zabrakło Fort Trails w Przemyślu. Mały bike park z wyciągiem i 6 zróżnicowanymi trasami
Dzięki! Już dodaję 🙂
Okolica na północ Poznania -polecam singla wzdłuż niebieskiego szlaku – od Stawu Młyńskiego (Umultowo) po mostek nad strumieniem koło Radojewa.
Trasa dla bardziej zaawansowanych, niestety dwukierunkowa (choć miejscami naprawdę wąsko).
Dzięki za polecenie!
Zabrakło
Tras z Jedliny Zdrój
W dolnośląskim .
Pozdrawiam
O, dziękuję, nie znałam go! Ma jakąś stronę, którą mogłabym podlinkować? Znalazłam tylko artykuł w Magazynie Bike opisujący ścieżki.
Witam, na Dolnym Śląsku brakuje Single Track Strzelin. Ponad 20km singli blisko Wrocławia.
Racja! Nawet słyszałam o tym miejscu kiedyś, ale nie byłam jeszcze. Już dodaję, dzięki!
Poza tym świetna robota i ciekawy blog. ?
Dziękuję i zapraszam! 🙂
Fajne informację, proszę o trasy w pomorskim. Pozdrawiam Ireneusz
A gdzie na liście nasz Single track „Wisła”Grudziądz Kujawsko-pomorskie?